سومین دورهمی معلمان سواد رسانه‌ای باران همراه با قلدری در فضای مجازی
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۴ دی ۱۴۰۰
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=11713

سومین رویداد دورهمی معلمان و مربیان سواد رسانه‌ای «سواد پلاس» بعدازظهر آخرین پنجشنبه آذر ۱۴۰۰ با موضوع «قلدری در فضای مجازی» (Cyberbullying) برگزار شد.

سومین رویداد دورهمی معلمان و مربیان سواد پلاس که برای آخرین پنجشنبه هر ماه برنامه‌ریزی می‌شود، روز ۲۵ آذر برگزار شد. در این رویداد نزدیک به ۲۰ نفر از معلمان و مربیان سراسر کشور که پیش‌تر در دوره‌های تربیت معلم سواد رسانه مرکز تربیت رسانه‌ای باران شرکت کرده بودند و در سال تحصیلی جاری مشغول به تدریس بسته آموزشی سواد پلاس هستند شرکت داشتند.
در ابتدای این جلسه، جناب آقای دکتر سعید مدرسی، مدیر مرکز تربیت رسانه‌ای باران، ضمن خوش‌آمدگویی به حاضرین، به مرور مباحث یک ماه گذشته گروه هم‌افزایی مربیان سواد پلاس در پیام‌رسان بله پرداختند و پیرو مباحث این گروه، معرفی کوتاهی درباره کتاب «مادران رسانه‌ای پدران دیجیتال» نوشته خانم یلدا اولز داشتند که تحقیقات آماری مفصل و جذابی درباره اثرات رسانه‌های نوین بر کاربران دارد.

پس از این و طبق برنامه از پیش اعلام شده، جناب آقای سید سعید حسینی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و از مدرسین سواد رسانه‌ای در مدارس اصفهان، به ارائه مطلب در موضوع «قلدری در فضای مجازی» (Cyberbullying) پرداختند. در ابتدای این ارائه، گزارشی از آمار میزان سایبربولینگ در فضای مجازی و بی‌توجهی و ناآگاهی والدین به این موضوع بیان شد. پس از آن تعریفی از چهار گونه قلدری در فضای مجازی شامل «آزار و اذیت» (Harassment)، «تمسخر کردن» (Outing)، «هویت فراری» (Fraping) و «کمین کردن» (Cyberstalking) ارائه شد. در خلال این بحث نیز نمونه‌های تجربیات واقعی و مشهور cyberbullying در دنیا معرفی شد؛ مثل آماندا تاد (Amanda Todd) نوجوان ۱۵ ساله کانادایی که در سال ۲۰۱۲ پس از انتشار ویدیویی از خود در یوتیوب، خودکشی کرد. در قسمت پایانی از بخش اول این ارائه نیزآقای حسینی شماری از علائم هشداردهنده قربانیان قلدری سایبری را بیان کرده و روش‌های کمک و مواجهه با این موضوع را متذکر شدند.

پس از بخش اول ارائه جناب آقای حسینی درباره طرح بحث سایبر بولینگ و قلدری رایانه‌ای برای والدین و مربیان، مروری کوتاه بر طرح درس ارائه این مبحث برای دانش‌آموزان مدارس دخترانه مبتنی بر برش‌هایی از فیلم سینمایی «اعتماد» (2010-Trust) پایان‌بخش جلسه بود.

چهارمین دورهمی مجازی معلمان سواد پلاس در پنجشنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. حضور در این رویداد برای عموم معلمان، مربیان و علاقه‌مندان آزاد خواهد بود.

+ جهت آشنایی بیشتر با محتوای بسته آموزشی سواد پلاس اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=11713