پرونده تربیت رسانه‌ای دانش‌آموزان روی میز باران
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۶ خرداد ۱۴۰۲
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=19229

معرفی دوره‌های 9گانه «مَدرسانه» ویژه دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم و مرور سرفصل‌های هر دوره مطابق مسیر تربیت رسانه‌ای باران

از جمله نیازهای ضروری مدارس و والدین، پس از فراگیری مبانی «تربیت رسانه‌ای» و درک ضرورت آن برای تحقق زندگی سالم در عصر رسانه‌های مدرن، چگونگی انتقال این مفاهیم به فرزندان و دانش‌آموزان است.

موسسه تربیت رسانه‌ای باران در راستای پاسخ به این نیاز اقدام به طراحی دوره‌های آموزش سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای ویژه کودکان و نوجوانان با عنوان «مَدرسانه» کرده است.

این دوره‌ها در ۹ سرفصل اصلی و ناظر به نیازها و سؤالات اساسی دانش‌آموزان درباره رسانه‌های نوین و با هدف ایجاد مهارت انتخاب آگاهانه و کاربری مسئولانهٔ محصولات رسانه‌ای در فراگیران، طراحی و از سال ۱۳۹۹ تاکنون در قالب طرح درس‌هایی جذاب و کاربردی در مدارس مختلف پسرانه و دخترانه می‌شود.
در سال ۱۴۰۲ هم ویرایش جدید آن منتشر و آماده برگزاری‌ است.

هر یک از دوره‌های «مَدرسانه» برای اجرا در ۸ جلسه  آموزشی برنامه ریزی شده است که با توجه به شرایط هر مدرسه و مجموعه فرهنگی، به شکل حضوری یا مجازی در کلاس‌های تابستان یا در طول سال تحصیلی برگزار می‌گردد.

تدریس تمامی این دوره‌ها بر عهده معلمان و مربیان آقا و خانم مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران خواهد بود و با نظارت این مؤسسه و لحاظ کردن شرایط خاص هر مجموعه آموزشی و فرهنگی برنامه‌ریزی می‌شود.


در ادامه نگاهی اجمالی داریم به دوره‌های ۹ گانه و سرفصل‌های محتوایی هر دوره «مَدرسانه»

 

 

هوش دیجیتال
آشنایی با چالش‌های زندگی ابری از جمله بی‌زمانی، بی‌مکانی، بی‌جسمی و نافراموشی و مرور آداب کاربری وب و رسانه‌های اجتماعی.

* این سرفصل در مقطع متوسطه دوم با عنوان «سواد اطلاعاتی» هم ارائه می‌شود.‌


سواد روایت و سینما:
داستان‌شناسی، سینماشناسی و مهارت‌های انتخاب و تحلیل آثار پویانمایی و سینمایی.


سواد بازی:
بازی‌شناسی و آشنایی با جهان و صنعت بازی به همراه بررسی تأثیرات بازی و مهارت‌‌های انتخاب و فهم بازی‌های دیجیتال و غیردیجیتال.


سواد موسیقی:
شناخت زبان موسیقی و جهان موسیقی و آشنایی با اثرات موسیقی و تقویت هوش موسیقایی برای کمک به انتخاب صحیح‌‌.


سواد خبری:
آموزش مهارت شناخت، مطالعه و ارزیابی اخبار و اطلاعات با شیوه همیارانه.‌
‌‌

 


فکرانه:
دوره کاربردی منطق و تفکر انتقادی در دو سطح مقدماتی و پیشرفته با چاشنی تحلیل اخبار، تبلیغات و شبه‌علم.


سواد سرگرمی:
تاریخ شکل‌گیری مفهوم اوقات فراغت و آشنایی با جایگاه سرگرمی و رسانه در دنیا و شناخت ابعاد و شاخه‌های صنعت سرگرمی و تمرین مدیریت سرگرمی در زندگی.


 


سواد فناوری:
شناخت مسیر توسعه و تحول فناوری از گذشته تا امروز و آشنایی با فناوری‌های آینده‌ساز و آینده فناوری در دنیا.


آداب رسانه:
دوره جامع و فشرده احکام و اخلاق رسانه به همراه آموزش‌های کاربردی برنامه‌ریزی و مدیریت استفاده از رسانه‌ها.


دریافت دفترچه PDF معرفی کامل دوره مدرسانه


مدیران محترم مدارس و نهادهای فرهنگی می‌توانند برای اطلاع از شرایط برگزاری این دوره‌ها در کلاس‌های تابستانی و یا در طول سال تحصیلی مدرسه و مجموعه خود، با شماره ۰۹۱۹۰۱۰۶۰۷۱ یا نام کاربری @bmtc_ir در رسانه‌های اجتماعی با روابط عمومی مؤسسه تربیت رسانه‌ای باران در تماس باشند.

لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=19229