«توهم آگاهی» در دورهمی معلمان سواد رسانه‌ای
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۴ بهمن ۱۴۰۰
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=12774

در آخرین پنجشنه دی‌ماه ۱۴۰۰، چهارمین دورهمی معلمان سواد رسانه‌ای «سواد پلاس» با ارائه موضوع «توهم آگاهی» توسط آقای محمد منشی زاده برگزار شد.

در ادامه سلسله نشست‌های ماهانه دانش‌افزایی و تجربه‌نگاری بسته آموزشی سواد پلاس، چهارمین دورهمی معلمان و مربیان سواد پلاس در روز پنجشنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ برگزار شد. در این رویداد که بیش از ۲۰ نفر از معلمان و مربیان سراسر کشور در آن حضور داشتند جناب آقای محمد منشی‌زاده از معلمان سواد پلاس و مدرس با سابقه سواد رسانه‌ای و مهارت‌های زندگی، به ارائه مطلب در موضوع «توهم آگاهی» (Knowledge Illusion) پرداختند.
آقای منشی‌زاده بحث خود را با نقل ماجرای ماکس پلانک و راننده‌اش تحت عنوان «دانایی شوفری» (Chauffeur Knowledge) آغاز کردند و توضیحاتی درباره اهمیت و ضرورت آشنایی با مسئله توهم دانش و آگاهی ارائه کردند. پس از این نتایج شماری از تحقیقات علمی درباره استنباط شخصی افراد درباره مرز توانایی و دانششان و اینکه اغلب افراد فکر می‌کنند بر موضوعات و مسائل مسلط هستند را بیان کردند. در ادامه بحث نیز به علل شکل‌گیری توهم دانش در افراد و تحلیل اثرات این توهم در رفتار و طرز فکر آنها مبتنی بر نمودار «اثر دانینگ–کروگر» (Dunning–Kruger effect) پرداخته شد.

در بخش پایانی این ارائه، جناب آقای منشی‌زاده ضمن ارائه راهکارهایی برای مقابله با به وجود آمدن وضعیت توهم دانش کتاب «توهم دانش: چرا هیچ‌گاه در اندیشیدن تنها نیستیم؟» نوشته استیو اسلومن و فیلیپ فرنباخ برای مطالعه بیشتر در این زمینه معرفی شد.
در انتهای جلسه نیز حاضران درباره موضوع توهم دانش و روش‌های ارائه موثر و جذاب آن برای دانش‌آموزان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

طبق برنامه، دورهمی معلمان و مربیان سواد پلاس در آخرین پنج‌شنبه هر ماه برگزار می‌شود و پنجمین نشست مجازی معلمان سواد پلاس – ‌إن‌شاءالله – در روز پنجشنبه ۲۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. حضور در این رویداد برای عموم معلمان، مربیان و علاقه‌مندان آزاد خواهد بود.

+ جهت آشنایی بیشتر با محتوای بسته آموزشی سواد پلاس اینجا کلیک کنید.

لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=12774