بسته یادگیری «سواد پلاس» تکمیل شد
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۱۹ دی ۱۳۹۹
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=2871

بخش دوم مباحث بسته یادگیری سواد پلاس با عنوان «سواد پلاس۲: چگونه سواد رسانه‌ای را بهتر تدریس کنیم؟» با استقبال معلمان و پژوهشگران در آذر و دی ۱۳۹۹ رونمایی شد.

اگرچه در سال ۱۳۹۵ کتاب درسی «تفکر و سواد رسانه‌ای» پایه دهم متوسطه، یک آغاز خوب و شایسته قدردانی برای ایجاد گفتمان سواد رسانه در نظام آموزشی کشور بود، اما طبیعتاً مثل هر اثر علمی و فرهنگی دارای اشکالات و نواقصی است که پس از گذشت ۵ سال از تألیف آن، نیاز به بازنگری دارد. از جمله این اشکالات، غیرکاربردی بودن برخی مباحث کتاب و عدم انطباق با نیازها و سؤالات به روز دانش‌آموزان درباره رسانه‌های تصویری و دیجیتال است.
از همین رو، مرکز تربیت رسانه‌ای باران، در یک سال گذشته برای طراحی بسته یادگیری به‌روز و سودمند جایگزین کتاب درسی «تفکر و سواد رسانه‌ای» فعالیتی پژوهشی را سامان داده است که حاصل این تلاش در مجموعه‌ای با عنوان «سواد پلاس» معرفی شده است.
در بسته یادگیری «سواد پلاس» ضمن بازنویسی مباحث کاربردی کتاب درسی و نوآورانه‌تر کردن آن‌ها، مفاهیم و دانش‌های کاربردی که نوجوانان برای درک و فهم دنیای رسانه‌ها نیاز دارند، پوشش داده شده است.

بخش اول این مجموعه تحت عنوان «سواد پلاس۱: چگونه کتاب سواد رسانه‌ای را بهتر تدریس کنیم؟» در شهریورماه ۱۳۹۹ اجرا شد. در این دوره، حدود ۴۰ نفر از معلمان و مربیان سواد رسانه‌ای در ۱۴ جلسه، با شیوه‌های خلاقانه و نوآورانه تدریس ۱۳ درس کتاب درسی آشنا شدند.
پس از استقبال و اجرای موفق بخش نخست، برگزاری بخش دوم مباحث سواد پلاس با عنوان «سواد پلاس۲: چگونه سواد رسانه‌ای را بهتر تدریس کنیم؟» به لطف خدا در آذر و دی ۱۳۹۹ انجام شد.
در این دوره که ۲۵ نفر از معلمان، مربیان، صاحب‌نظران و علاقمندان به حوزه سواد رسانه‌ای از سراسر کشور شرکت داشتند، به مباحث جدید و مهمی که در کتاب درسی و سایر دوره‌های رایج تربیت مربی و مدرس سواد رسانه‌ای اشاره نمی‌شود، پرداخته شد.
این مباحث در چهار سرفصل کلی «سواد فناوری»، «سواد فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات)»، «سواد اطلاعاتی» و «سواد رسانه‌ای»، طی ۱۳ جلسه برای شرکت‌کنندگان اجرا شد.
از جمله مباحث تدریس شده در این دوره می‌توان به آشنایی با تاریخ فناوری و تحولات مهم آن، درک ماهیت فناوری و نظریات انتقادی درباره آن، چشم‌انداز و تحولات آینده فناوری، چیستی تحول دیجیتال و محورهای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تأثیرات فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی بر زندگی، آموزه‌های پایه درباره ساختار فضای سایبر، آشنایی با ابعاد وب و اصول کاربری صحیح آن، شناخت داده‌کاوی و تهدیدات آن برای حریم خصوصی، ترفندهای کاربردی برای وبگردی صحیح، آشنایی با تاریخچه پیدایش صنعت سرگرمی و ابعاد آن و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی رسانه بر جامعه اشاره کرد.

این دوره به صورت آنلاین و همراه با پشتیبانی محتوایی جلسات به صورت آفلاین برگزار شد.
در آخرین جلسه «سواد پلاس۲»، همراهان دوره ضمن به اشتراک گذاشتن تجربیات تدریس خود، به بیان پیشنهادها و راهکارهای عملیاتی برای توسعه بسته یادگیری سواد پلاس پرداختند.

لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=2871