سیر تا پیاز «مَدرسانه ۱۴۰۱»
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=13893

معرفی دوره‌های هشت‌گانه «مَدرسانه ۱۴۰۱» ویژه دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم و مرور سرفصل‌های هر دوره مطابق مسیر تربیت رسانه‌ای باران

از جمله نیازهای ضروری مدارس و والدین پس از فراگیری مبانی «تربیت رسانه‌ای» و درک ضرورت آن برای تحقق زندگی سالم در عصر رسانه‌های مدرن، چگونگی انتقال این مفاهیم به فرزندان و دانش‌آموزان است.

مرکز تربیت رسانه‌ای باران در راستای پاسخ به این نیاز اقدام به طراحی دوره‌های آموزش سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای ویژه کودکان و نوجوانان با عنوان «مَدرسانه ۱۴۰۱» کرده است.

در تابستان ۱۴۰۱، این دوره‌ها در ۸ سرفصل اصلی و ناظر به نیازها و سؤالات اساسی دانش‌آموزان درباره رسانه‌های نوین و با هدف ایجاد مهارت انتخاب آگاهانه و کاربری مسئولانه محصولات رسانه‌ای در فراگیران، در قالب طرح درس‌هایی جذاب و کاربردی در مدارس مختلف پسرانه و دخترانه اجرا خواهد شد.

هر یک از دوره‌های «مَدرسانه ۱۴۰۱» برای اجرا در ۸ جلسه ۵۰ دقیقه‌ای برای مخاطبان متوسطه اول و دوم برنامه‌ریزی شده که با توجه به شرایط هر مدرسه و مجموعه فرهنگی می‌تواند به شکل حضوری یا مجازی در فرصت تابستان یا در طول سال تحصیلی برگزار شود.

تدریس تمامی این دوره‌ها بر عهده معلمان و مربیان آقا و خانم مرکز تربیت رسانه‌ای باران خواهد بود و با نظارت این مرکز و لحاظ کردن شرایط خاص هر مجموعه آموزشی و فرهنگی برنامه‌ریزی می‌شود.

در ادامه نگاهی اجمالی داریم به دوره‌های هشت‌گانه و سرفصل‌های محتوایی هر دوره «مَدرسانه ۱۴۰۱»

سواد فناوری: شناخت مسیر توسعه و تحول فناوری از گذشته تا امروز و آشنایی با فناوری‌های آینده‌ساز و آینده فناوری در دنیا

هوش دیجیتال: آشنایی با چالش‌های زندگی ابری از جمله بی‌زمانی، بی‌مکانی، بی‌جسمی و نافراموشی و مرور آداب کاربری وب و رسانه‌های اجتماعی

سواد روایت و سینما: داستان‌شناسی، سینماشناسی و مهارت‌های انتخاب و تحلیل آثار پویانمایی و سینمایی

سواد موسیقی: شناخت زبان موسیقی و جهان موسیقی و آشنایی با اثرات موسیقی و تقویت هوش موسیقایی برای کمک به انتخاب صحیح

سواد بازی: بازی‌شناسی و آشنایی با جهان و صنعت بازی به همراه بررسی تأثیرات بازی و مهارت‌‌های انتخاب و فهم بازی‌های دیجیتال و غیردیجیتال

سواد سرگرمی: تاریخ شکل‌گیری مفهوم اوقات فراغت و آشنایی با جایگاه سرگرمی و رسانه در دنیا و شناخت ابعاد و شاخه‌های صنعت سرگرمی و تمرین مدیریت سرگرمی در زندگی

فکرانه: دوره کاربردی منطق و تفکر انتقادی در دو سطح مقدماتی و پیشرفته با چاشنی تحلیل اخبار، تبلیغات و شبه‌علم

آداب رسانه: دوره جامع و فشرده احکام و اخلاق رسانه به همراه آموزش‌های کاربردی برنامه‌ریزی و مدیریت استفاده از رسانه‌ها


دریافت دفترچه PDF معرفی کامل دوره مدرسانه ۱۴۰۱


مدیران محترم مدارس و نهادهای فرهنگی می‌توانند برای اطلاع از شرایط برگزاری این دوره‌ها در مجموعه‌های آموزشی یا فرهنگی، با شماره ۰۹۱۹۰۱۰۶۰۷۱ یا نام کاربری @bmtc_ir در رسانه‌های اجتماعی با روابط عمومی مرکز تربیت رسانه‌ای باران در تماس باشند.

لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=13893