کارنمای یک‌ساله «باران» (۱۴۰۰-۱۳۹۹)
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۱۰ مرداد ۱۴۰۰
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=8262

نگاهی داریم به آمار و ارقام عملکرد یک‌ساله مرکز تربیت رسانه‌ای باران؛ شامل دوره‌های برگزاری شده، مخاطبان، همراهان و همکاران این مرکز تربیتی

«مرکز تربیت رسانه‌ای باران» در مرداد ۱۴۰۰ یک ساله شد!
به حول و قوه‌ی الهی، یک سال قبل در روز خجسته‌ی عید سعید غدیر خم، به همت جمعی از پژوهشگران، آموزگاران و طراحان محتوای آموزشی، فعالیت رسمی «باران» آغاز شد.

(+یادی از گذشته: بیانیه آغاز به کار باران)

طراحی و تولید بسته‌های یادگیری

در «مرکز تربیت رسانه‌ای باران» در طول یک سال طراحی و تولید ۹ بسته یادگیری مستقل بالغ بر ۶۸ جلسه آموزشی به انجام رسیده که در قالب‌های مختلف در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

برگزاری دوره‌های آموزشی

در این یک‌سال با همکاری جمع ارزشمند اساتید و مربیان بارانی، حدود ۶۴ دوره مجازی، شامل حداقل ۸۱۸ جلسه آموزشی و بیش از ۴۷هزار دقیقه آموزش برای مخاطبان گوناگون برگزار شده است.

آمار دوره‌های برگزار شده یک‌ساله:

دوره آموزشی مجازی رشدانه ۱۴۰۰ (ویژه والدین)
برگزاری ۱۳ دوره / ۱۰۴ جلسه / ۹۳۰۰ دقیقه آموزش زنده و همراهی ۳۲۰۱ خانواده
دوره آموزشی مجازی نوجوانه ۱۴۰۰ (ویژه والدین)
برگزاری ۴ دوره / ۲۳ جلسه / ۲۰۰۰ دقیقه آموزش زنده و همراهی ۴۰۲ خانواده
دوره آموزشی مجازی دردانه ۱۴۰۰ (ویژه کودکان)
برگزاری ۴ دوره / ۳۶۳ جلسه / ۱۶۰۰۰ دقیقه آموزش زنده و همراهی ۵۵۴ مادر و کودک
دوره آموزشی مجازی سواد پلاس (ویژه معلمان و مربیان)
برگزاری ۳ دوره / ۵۶ جلسه / ۴۰۰۰ دقیقه آموزش زنده و همراهی ۱۴۸ معلم و مربی
دوره‌های آموزشی مجازی مدرسانه ۱۴۰۰ (ویژه نوجوانان)
برگزاری ۳۹ دوره / ۲۶۸ جلسه / ۱۶۰۰۰ دقیقه آموزش زنده و همراهی ۱۳۲۰ نوجوان
دوره آموزشی مجازی رمضانه ۱۴۰۰ (ویژه خانواده‌ها)
برگزاری ۱ دوره / ۴ جلسه / ۴۲۰ دقیقه آموزش زنده و همراهی ۱۲۱۴ خانواده

باران برای همه‌ی ایران

الحمدلله استقبال گروه‌های مختلف از دوره‌های آموزشی باران در یک‌سال گذشته پرشور و مستمر بوده است.
در مجموع دوره‌های یک‌سال، بیش از ۶۸۰۰ نفر با میانگین تحصیلات کارشناسی ثبت‌نام کرده‌اند که اکثریت ۷۵ درصدی آنان را خانم‌ها و دختران تشکیل می‌دهند.

بیشترین مخاطب دوره‌های باران «مادران» علاقمند به تربیت رسانه‌ای بوده‌اند و در رده‌ی بعدی «نوجوانان» دختر و پسر قرار دارند. «کودکان» و «معلمان و مربیان» از جمله سایر گروه‌های مخاطب دوره‌های مجازی «باران» محسوب می‌شوند.

هر چند که بیش از ۷۰ درصد فراگیران باران در سال اول از استان تهران بوده‌اند؛ اما پراکندگی ۳۰ درصد از مخاطبان در سراسر ایران عزیز، نشان‌دهنده‌ی رسالت ملی و عمومی «باران» است.

بر مدار باران

موفقیت «مرکز تربیت رسانه‌ای باران» در اولین سال فعالیت، مرهون اعتماد و همراهی مجتمع‌های آموزشی، مدارس و سازمان‌های فرهنگی گوناگونی بوده است.
در مجموع دوره‌های یک‌سال، والدین، دانش‌آموزان و مربیان ۲۷ مجتمع آموزشی و ۱۴ نهاد و سازمان فرهنگی، میهمان «باران» بوده‌اند.

همکاران بارانی

در این مسیر ۹ استاد، ۱۲ مربی، ۷ طراح محتوا و ۵ نفر نیروی فنی و اجرایی به «مرکز تربیت رسانه‌ای باران» یاری رسانده‌اند.

*

هر چند که محاسبه‌ی میزان اثرگذاری فعالیت‌های یک‌ساله باران بر مخاطبان عزیز کاری دشوار است؛ اما میزان رضایت فراگیران از دوره‌های برگزار شده را می‌توان با حضور متوالی اعضای خانواده‌های بارانی در دوره‌های مختلف برآورد کرد. همچنین استقبال مجمع‌های آموزشی صاحب‌نام از حضور ادواری خانواده‌ها و دانش‌آموزان‌شان در دوره‌های باران، گواهی دیگری از موفقیت مرکز تربیت رسانه‌ای باران در تحقق اهداف آموزشی است.

رشد توجه مجموعه‌های فعال در سواد رسانه‌ای و آموزش‌های مجازی به موضوعات تربیتی مرتبط با رسانه‌ها در یک‌سال گذشته را می‌توان به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای غیرمستقیم حرکت باران شناسایی کرد.

ان‌شاءالله با دعای همه‌ی مخاطبان گرامی، مسیر تربیت رسانه‌ای هر روز هموارتر از روز قبل باشد.

 

+ دریافت «کارنمای یک‌ساله باران» (فایل PDF)

لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=8262