کارنمای دوساله «باران» (۱۴۰۱-۱۳۹۹)
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۱۸ مرداد ۱۴۰۱
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=15850

مروری سریع بر آمار و ارقام عملکرد دوساله مرکز تربیت رسانه‌ای باران؛ شامل دوره‌های برگزار شده، مخاطبان، همراهان و همکاران این مؤسسه تربیتی

«مرکز تربیت رسانه‌ای باران» در مرداد ۱۴۰۱ دوساله شد!

جشن دوسالگی باران در حالی برگزار می‌شود که با یاری خداوند متعال «مؤسسه تربیت رسانه‌‌ای باران» به عنوان مرکزی فرهنگی هنری با شماره پروانه ۵۰۱۶ نزد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده و در ادامه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود، از پشتوانه‌ی قانونی کاملی برخوردار شده است.

(+یادی از گذشته: بیانیه آغاز به کار باران-۱۳۹۹)

(+یادی از گذشته: کارنمای یک‌سالگی باران-۱۴۰۰)

در ادامه مروری داریم بر مهم‌ترین فعالیت‌های باران در دو سال گذشته…

طراحی و تولید بسته‌های یادگیری

در «مرکز تربیت رسانه‌ای باران» در طول دو سال، طراحی و تولید ۱۶ بسته یادگیری مستقل بالغ بر ۱۱۹ جلسه آموزشی به انجام رسیده که در قالب‌های مختلف در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

 

برگزاری دوره‌های آموزشی

در راستای تکمیل حلقه‌های تربیت رسانه‌ای در خانواده ایرانی، سه گروه عمده‌ی «والدین»، «مربیان» و «کودک و نوجوان» مخاطب دوره‌های مجازی و حضوری باران بوده‌اند.

در این دوسال با همکاری جمع ارزشمند اساتید و مربیان بارانی، حدود ۱۶۶ دوره مجازی و حضوری، شامل بیش از ۱۷۰۰ جلسه آموزشی و بیش از ۲۰۰۰ ساعت آموزش برای مخاطبان گوناگون برگزار شده است.

 

آمار دوره‌های برگزار شده دوساله:

دوره‌های آموزشی ویژه کودکان (دُردانه)
برگزاری ۵ دوره / ۴۰۰ جلسه / حضور ۶۱۴ کودک (پیش‌دبستانی و دبستان)
دوره‌های آموزشی ویژه نوجوانان (مَدرسانه)
برگزاری ۹۸ دوره / ۹۵۲ جلسه / حضور ۲۴۱۷ نوجوان (متوسطه اول و دوم)
دوره‌های آموزشی ویژه والدین (رشدانه، نوجوانه، عیدانه، رمضانه)
برگزاری ۵۴ دوره / ۲۵۹ جلسه / حضور ۸۱۶۹ خانواده
دوره‌های آموزشی ویژه معلمان و مربیان (سواد پلاس، مربیانه)
برگزاری ۹ دوره / ۱۰۸ جلسه / حضور ۷۸۰ معلم و مربی

*

بیشترین مخاطب دوره‌های باران «مادران» علاقمند به تربیت رسانه‌ای بوده‌اند. در رده‌ی دوم «نوجوانان» دختر و پسر قرار دارند و در رده بعدی «خانم معلم‌ها» از جمله پرشمارترین گروه‌های مخاطب دوره‌های آموزشی «باران» محسوب می‌شوند.

تولید و انتشار رایگان انواع محتواهای متنی، صوتی و تصویری با هدف ترویج مفاهیم بنیادین تربیت رسانه‌ای، از جمله برنامه‌های باران است که در همکاری با مجلات، خبرگزاری‌ها، سازمان‌های فرهنگی و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی تاکنون محقق شده است.

 

محصولات مکتوب

نگارش و انتشار ۴۹ مقاله و یادداشت تخصصی در موضوع تربیت رسانه‌ای در همکاری با «مجلات رشد آموزش و پرورش» و ترجمه ۱۱۶ مقاله به زبان‌های عربی، انگلیسی، اردو و فرانسوی با حمایت «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» از اقدامات قابل توجه باران در دو سال آغازین فعالیت‌ها است.

(+خبر رونمایی از پیام‌ تربیتی باران به پنج زبان برای خانواده‌های جهان-اسفند۱۴۰۰)

 

محصولات صوتی و تصویری

در همکاری با مجموعه‌های مختلف رسانه‌ای از جمله رادیو معارف، رادیو قرآن و شبکه دو صدا و سیما، معاونت فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خبرگزاری ایکنا، اولین بسته محصولات صوتی و تصویری «بارانما» رونمایی شد.

این مجموعه شامل ۲۰ موشن گرافی، ۶ آیتم تلویزیونی، ۶۳ درس‌گفتار تصویری، ۱۲ گفتگوی رادیویی و ۳۴ درس‌گفتار صوتی در موضوع تربیت رسانه‌ای می‌شود که به رایگان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

(+خبر رونمایی از اولین بسته محصولات چندرسانه‌ای «بارانما»-بهمن۱۴۰۰)

ایرانِ بارانی، بارانِ ایرانی

مخاطبان باران از میاندوآب تا بندرعباس و از زاهدان تا خرمشهر گسترده هستند. موفقیت «مرکز تربیت رسانه‌ای باران» در دو سال فعالیت، مرهون اعتماد و همراهی مجتمع‌های آموزشی، مدارس و سازمان‌های فرهنگی گوناگونی بوده است. در دو سال فعالیت باران ۴۹ مجتمع آموزشی از دبستان تا دبیرستان، دخترانه و پسرانه، به شکل گسترده در دوره‌های آموزشی متنوع باران شرکت کرده‌اند. همچنین خانواده‌های ۲۵ نهاد فرهنگی و ۱۰ سازمان دولتی از ۳۱ استان و  ۱۲۸ شهر ایران، میهمان «باران» بوده‌اند.

 

همکاران بارانی

در این مسیر ۱۰ استاد، ۱۵ مربی، ۹ طراح محتوا و ۵ نفر نیروی فنی و اجرایی به «مرکز تربیت رسانه‌ای باران» یاری رسانده‌اند.

*

از جمله افتخارات «مرکز تربیت رسانه‌ای باران» پرچمداری حرکت تربیت رسانه‌ای در ایران با تدوین و انتشار رهنامه‌ی «مسیر تربیت رسانه‌ای» و طراحی دوره‌های جامع و فراگیر هفت ساله دبستان و پنج ساله دبیرستان است. استقبال مجتمع‌های آموزشی صاحب‌نام از حضور ادواری خانواده‌ها و دانش‌آموزان‌شان در دوره‌های باران و همچنین اجرای طرح‌های آموزشی هفت ساله و پنج ساله در این مدارس گواهی دیگری از موفقیت باران در تحقق اهداف آموزشی است.

زمینه‌سازی برای انتشار چندین جلد کتاب آموزشی در شاخه‌های مختلف تربیت رسانه‌ای از اقدامات در حال تکمیل این مرکز است که ان‌شاءالله با دعای همه‌ی مخاطبان گرامی، به زودی تکمیل و ارائه خواهد شد.

 

+ دریافت «کارنمای دوساله باران» (فایل PDF)

لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=15850