پیشنهادهای تربیتی برای اوقات فراغت تابستانی فرزندان در عصرانه پنجم
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۳۱ خرداد ۱۴۰۲
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=23054

پنجمین عصرانه بارانی در آخرین روزهای بهار ۱۴۰۲،‌ با موضوع پیشنهادهای تربیتی برای اوقات فراغت فرزندان در تابستان برگزار شد.

موضوع پنجمین جلسه «عصرانه بارانی» بررسی پیشنهادهای تربیتی برای اوقات فراغت فرزندان در تابستان بود.

در این جلسه که ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۲ با حضور استاد سعید مدرسی،‌ معلم و مدیر موسسه تربیت رسانه‌ای باران برگزار شد، موضوعات زیادی در ارتباط با برنامه‌ریزی موثر برای اوقات فراغت فرزندان در تابستان امسال بررسی شد.

خلاصه‌ای از این نشست خانوادگی که به مناسبت آغاز تعطیلات تابستان برگزار شد، در ادامه ذکر شده است:

وظیفه‌ی پدر و مادر، تنظیم محیط تربیتی فرزند است. در تنظیم محیط، هم باید به ابعاد دانشی توجه شود و هم به ابعاد نگرشی و هم به ساحت تربیتی عاطفی، اجتماعی و سیاسی فرزندان توجه شود.

فرزندان ما لاجرم هستند که یک‌سری اسوه و الگو در زندگی خود داشته باشند. از شهدا و سیره‌ِی زندگی آنها می‌توان به عنوان الگو استفاده کرد.

داشتن تقویم مناسبتی، حتی به صورت فصلی، در تربیت عاطفی_اجتماعی فرزندان بسیار موثر است.

مناسک‌سازی و مناسبت سازی بسیار اهمیت دارد. مناسبت‌ها را جدی بگیریم و بزرگداشت داشته باشیم. برای مثال هدیه‌ای به همسایه بدهیم یا با تماس تلفنی جویای حال اقوام شویم. هر یک از مناسبت‌های دینی، ملی و تاریخی می‌تواند یک موقعیت تربیتی باشد که نباید آن را از دست داد. ترکیب نکات بالا، برگزاری مراسمات مذهبی توسط خود کودکان است. همچنین حضور کودکان در اجتماعات سیاسی_مذهبی بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

ساحت دیگر تربیتی، ساحت زیستی_بدنی است. حتما باید یک موقعیت ورزشی و فعالیت بدنی برای کودکان فراهم کرد. فعالیت‌های دست‌ورزانه مانند ساخت کاردستی، آشپزی و… بسیار مفید خواهد بود.

ساحت‌های بعدی، زیبایی شناختی و هنری و ساحت اقتصادی و حرفه‌ای هست و در این زمینه ‌می‌توان تولیداتی برای فروش داشت.

ساحت تربیتی آخر، ساحت تربیتی علمی و فناورانه است.

استفاده از محتواهای علمی و در مرحله بعد ساخت محتوا.

خواندن زندگی‌نامه به جای رمان توصیه می‌شود.

کودکان بعد از مسافرت‌ها می‌توانند سفرنامه تهیه کند. سفرنامه‌هایی که از متن‌ها و عکس‌هایی تشکیل شده است.

می‌توان فعالیت‌های ترکیبی‌ای طراحی کرد که چند موضوع‌، از ساحت‌های تربیتی را شامل شود.

سه لایه برای فعالیت‌های فراغتی وجود دارد:

الف) دانشی_ نگرشی

ب) عاطفی_گرایشی

ج) مهارتی_حرکتی

باید تمام این لایه‌ها در فعالیت‌های ما گنجانده شود.

سه لایه‌ی اجتماعی فعالیت‌های فراغتی:

الف) فردی

ب) گروهی

ج) فردی_گروهی

سه بعد رسانه‌ای فعالیت‌های فراغتی:

الف) دیجیتال (هم در جایگاه مصرف و هم در جایگاه تولید)

ب) آنالوگ، به‌جای فعالیت‌های دیجیتالی، از فعالیت‌های عینی استفاده کرد، مانند خاک‌بازی، بازی با وسایل  خانه و… (هم در جایگاه مصرف و هم در جایگاه تولید)

ج) ترکیبی مانند تولید stop motion

دو بعد جنسیتی فعالیت‌های فراغتی:

الف) دخترانه

ب) پسرانه

لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=23054