روایت‌های راست و دروغ رسانه‌ها چطور سرهم می‌شوند؟
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۸ خرداد ۱۴۰۳
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=23678

ششمین جلسه دوره سواد فضای مجازی با حضور آقای شایان فخاری برگزار شد.

ششمین نشست از سلسله نشست‌های دورۀ تخصصی مربیگری سواد فضای که با حمایت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و همکاری اداره کل آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌گردد، در عصر روز دوشنبه هفتم خرداد ماه با حضور آقای شایان فخاری مدیر آکادمی سواد رسانه‌ای گرالیت با موضوع “روایت‌های راست و دروغ رسانه‌ها چطور سرهم می‌شوند؟” و نیز سرکارخانم وحدتی مدرس مدرسه اوسینت ایران با موضوع “کارآگاهی وب چه اهداف و ابعادی دارد؟”برگزار شد.

شایان فخاری با بررسی نحوه‌های روایت سازی در فضای رسانه‌ها به ویژگی‌های ذاتی فضای رسانه پرداخت و گفت: در رسانه های جدید سرعت انتقال خبر بسیار بالا است. این امر باعث گیج شدن مخاطب در این فضا می‌شود. ویژگی بعدی دسترسی پذیری است. مخاطب می‌تواند به هر مطلبی که دلش بخواهد دسترسی داشته باشد. ویژگی بعدی ذخیره سازی است. با این که حجم اطلاعات بالاست، همه‌ی آن‌ها در این فضا ذخیره می‌شود. ویژگی بعدی اصل دقت و صحت است یعنی در مواجهه با اخبار و مطالب پیش‌فرض غلط بودن آن‌هاست مگر این که خلاف آن ثابت شود. ویژگی بعدی انتخاب است. در رسانه‌های نوین هویت امری انتخابی است و هرکس می‌تواند هویت دلخواه خود را برای نمایش به دیگران انتخاب نماید. ویژگی بعدی تعامل است. هر چقدر تعامل بالاتر برود، ارزش مطلب نیز بالاتر می‌شود. هر چقدر مطلبی لایک بیشتری بخورد ارزش بیشتری دارد. ویژگی بعدی غنای تحریک است. تحریک‌پذیری در رسانه‌های نوین فوق العاده بالاست. خصوصیت بعدی عدم پیچیدگی ساخت دروغ است. در گذشته برای انتشار خبری دروغ مراحل سختی پشت سر گذاشته می‌شد اما اکنون به راحتی این اتفاق می‌افتد. در نهایت هم در رسانه های جدید حریم خصوصی اصلا معنا ندارد.

سپس با اشاره به اهمیت و ضرورت سواد رسانه‌ای در مواجهه با این فضا، لایه‌ها و چارچوب سواد رسانه‌ای را بیان کرد و گفت: فرد دارای سواد رسانه‌ای باید در چهار لایه دسترسی محتوا، ارزیابی محتوا، تجزیه و تحلیل محتوا، تولید محتوا و تکنیک‌های اقناعی باید از مهارت لازم برخوردار باشد.

فخاری در آخر نیز به رسانه‌های تصویری پرداخته و تصاویر را زبانی بین‌المللی برای انتقال مفاهیم معرفی کرد. سپس به نکاتی از روانشناسی گشتالت در فضای رسانه و ارتباطات اشاره کرد و توضیحاتی در رابطه با اصل کل نگری ذهن انسان، اصل سادگی در انتقال پیام و اصل مجاورت در مفاهیم ذهنی ارائه نمود.

در ادامه جلسه سرکار خانم وحدتی مدرس مدرسه اوسینت ایران به ابعاد و اهداف کارآگاهی وب پرداخت و گفت: اوسینت مخفف Open Source INTelligence (OSINT) به معنی جستجوی پیشرفته در منابع اطلاعاتی آزاد است. ما در مدرسه اوسینت علاوه بر این که به نکاتی در رابطه با هوشمندی در مواجهه با داده‌های وب می‌پردازیم، آموزش‌هایی در زمینه آشنایی با زبان جستجوگرها به فراگیران خود ارائه می‌کنیم.

وی در ادامه با ارائه چندی از جستارها و عملگرهایی که جستجو در موتور جستجوی گوگل – که در غیر از روسیه و چین محبوب‌ترین جستجوگر جهان است- پرداخت و نکاتی را برای دستیابی دقیق و با صرف کمترین زمان در بستر این موتور جستجوگر بیان نمود.

لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=23678