نشست تخصصی تبیین شبکه ملی اطلاعات و تاریخچه حکمرانی فضای مجازی در ایران
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=23556

نشست تخصصی تبیین شبکه ملی اطلاعات و تاریخچه حکمرانی فضای مجازی در ایران با حضور دکتر جواد آزادی

نشست تخصصی تبیین شبکه ملی اطلاعات و تاریخچه حکمرانی فضای مجازی در ایران با حضور دکتر جواد آزادی مشاور دبیر و سرپرست اداره کل حوزه ریاست و دبیرخانه شورای‌عالی فضای مجازی برگزار شد.

 

مرکز تربیت رسانه‌ای باران در اجرای دورۀ تخصصی مربیگری سواد فضای مجازی که به سفارش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری اداره کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌گردد، سلسله نشست‌هایی با حضور کارشناسان موضوعات مرتبط با دوره برگزار می‌کند. در ادامه این سلسله نشست‌ها در روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه نشست تخصصی تبیین شبکه ملی اطلاعات و تاریخچه حکمرانی فضای مجازی در ایران با حضور دکتر جواد آزادی مشاور دبیر و سرپرست اداره کل حوزه ریاست و دبیرخانه شورای‌عالی فضای مجازی و جمعی از نخبگان فعال در عرصه تعلیم و تربیت از سراسر کشور برگزار شد.

 

در این نشست دکتر آزادی بعد از بیان سه رکن شبکه، کاربر و نظام‌های اجتماعی برای فضای مجازی، با مروری بر نحوه تسلط آمریکا بر نظام هویت و نظام مسیریابی در شبکه اینترنت، توضیحاتی در ضرورت وجود شبکه ملی اطلاعات ارائه نمود. وی علاوه بر بیان تاریخچه حکمرانی فضای مجازی ایران گفت: در میان نظریات اجتماعی شکاف در این حوزه، در سه سطح این مساله مورد بررسی قرار می‌گیرد. عده‌ای به بررسی سخت‌افزاری پرداخته و موضوع دسترسی عموم مردم به شبکه را مورد بررسی قرار می‌دهند. در سطحی دیگر بعد از فراهم شدن دسترسی به شبکه، به لایه کاربر و توان او در بهره‌مندی از این فضا توجه می‌شود. که در میان افرادی که به شبکه دسترسی دارند، چه تعداد توانایی استفاده از آن برخورداند. در سطحی بالاتر به بررسی نظام‌های اجتماعی پرداخته می‌شود و میزان ره‌آورد استفادۀ کاربران شبکه به سبد نظام‌های اجتماعی داخلی و خارجی مورد توجه قرار می‌گیرد.

دکتر آزادی در نهایت به شاخص‌های ارزیابی میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در کشورمان پرداخت و تاکید کرد، به خاطر وجود مجموعه‌ای از دلایل امنیت سایبری، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فنی و … کشورهای زیادی به استفاده از شبکه ملی اطلاعات خود روی آورده‌اند و ما نیز باید با تمام توان به پیشرفت این امر مهم توجه کنیم. وی افزود: با توجه به رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات لازم است اهدافی که در سند کلان معماری شبکه ملی اطلاعات بروزرسانی شده و همواره به شرایط مطلوب در این حوزه نزدیک شویم.

دکتر آزادی در آخر با اشاره به مدل مصوب شبکه ملی اطلاعات در چهار لایۀ زیر ساخت، لایه خدمات شبکه، لایه خدمات کاربردی و لایه محتوا گفت: شبکه ملی اطلاعات در دولایه اول در حال اجراست که توسط علوم فنی مهندسی پیش می‌رود و ما دو لایه بالاتر را لایه‌های مقوّم شبکه ملی اطلاعات می‌نامیم که پیشرفت در آن بیشتر برعهده علوم اسلامی و انسانی ماست که در آن نیازمند تلاش بیشتری هستیم چرا که به دلیل ساختارهای اجتماعی و مسائل مختلف از پیچیدگی‌های بیشتری برخوردار است.

لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=23556