معرفی بازی‌های خانوادگی و گروهی در سومین عصرانه بارانی
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۲۲ اسفند ۱۴۰۱
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=18816

سومین عصرانه بارانی در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱،‌ با موضوع پیشنهادهای تربیتی برای «بازی و سرگرمی خانوادگی» در تعطیلات برگزار شد.

موضوع سومین جلسه «عصرانه بارانی» بررسی پیشنهادهای تربیتی برای «بازی و سرگرمی خانوادگی» در تعطیلات با محوریت بازی‌های دیجیتال و بازی‌های خانگی بود.

در این جلسه که شب ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ با حضور استاد محسن رزاقی،‌ معلم و پژوهشگر بازی‌های دیجیتال و طراح دوره‌های سواد بازی برگزار شد، تعداد زیادی بازی خانوادگی و گروهی مناسب استفاده کودکان و نوجوانان به همراه خانواده معرفی شد.

در این نشست خانوادگی که به مناسبت تعطیلات نوروز برگزار شد، بیان شد که یکی از اتفاقاتی که در تعطیلات می افتد این است که بچه ها از بازی رایانه ای استفاده می‌کنند. اولین سوال خانواده‌ها در این هنگام این است که چه بازی‌هایی را می‌توانیم انتخاب کنیم؟

در بازی‌های دیجیتال برخلاف فیلم و سینما که مخاطب صرفاً منفعل است، مخاطب نقشی فعال دارد و این خود اوست که اجرا کنندۀ داستان است. لذا تاثیرگذاری آن بیشتر بوده و از حساسیت بالاتری برخوردار است.

ما با دو گروه بازی مواجه هستیم: یکی بازی‌های موبایلی و دیگری بازی‌های کنسولی و رایانه‌ای. نکته‌ی مهم این است که در هر صورت باید حداقل بخشی از بازی‌ها به صورت گروهی انجام شود تا مسیر تربیت رسانه‌ای هموار شده و از مدار خود خارج نگردد.

ویژگی مهم بازی‌های چند نفره این است که والدین راحت‌تر می‌توانند در آن مداخله کنند. همچنین دورهمی والدین و فرزندان به بهانه‌ی بازی باعث می‌شود که با تقویت پیوند عاطفی دو طرف، فرزندان راحت‌تر حرف پدر و مادر خود را بپذیرند.

توجه داشته باشید که بچه‌های زیر ١٢ سال، نباید بازی‌های متصل به اینترنت انجام بدهند. در سنین بالاتر نیز با رعایت یکسری شروط و حدود، ابزارهای متصل به اینترنت در اختیار فرزند قرار بگیرد.

برای آگاهی از بازی‌ها، نقاط مثبت و منفی آن‌ها و راه‌های پیشگیری از آسیب‌های آن‌ها می توان از دستیارهایی مثل «کدومو» و «رامون» بهره برد. اما در نهایت این والدین هستند که نسبت به روحیات و شرایط فرزند خود، او را در انتخابی آگاهانه یاری می‌کنند.

 

+ درباره «عصرانه بارانی -۳» بیشتر بدانید.

+ درباره عصرانه‌های بارانی بیشتر بدانید.

لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=18816