رونمایی از اولین کتاب نوجوانه در مرکز تربیت رسانه‌ای باران
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۱۰ خرداد ۱۴۰۳
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=23681

کتاب رمزگشایی از دنیای نوجوانی استاد میرسبحان سادات در مرکز تربیت رسانه‌ای باران رونمایی شد.

اولین کتاب از مجموعه‌ کتاب‌های نوجوانه با عنوان «رمزگشایی از دنیای نوجوانی» به قلم «استاد میرسبحان سادات» در مرکز تربیت رسانه‌ای باران رونمایی شد. در این برنامه‌ که با حضور جمعی از فعالین تعلیم و تربیت برگزار شد، اساتید به بررسی کلی و اهداف انتشار این مجموعه کتاب‌ها پرداختند.

آقای سعید مدرسی، مدیر مرکز تربیت رسانه‌ای باران در ابتدای جلسه پس از ادای احترام به شهدای خدمت گفتند:«خوشحال هستیم از اینکه بخشی از مباحث مورد نیاز مربیان عزیز کشورمان که توسط جناب آقای سادات در طول چند سال اخیر در دوره‌های مختلف بیان می‌شدند، در قالب کتاب «رمزگشایی از دنیای نوجوانی» مکتوب شد و دایره‌ اثرگذاری آن و بهره‌مندی مربیان، پیش از قبل شد. معمولا رسم است وقتی انتشار کتاب که اتفاقی مبارک است رخ می‌دهد، در جمع اصحاب تعلیم و تربیت و در حضور نویسنده محترم جلسه‌ای شکل می‌گیرد که هم از آن کتاب رونمایی شود و هم اساتید ارجمند، نقطه نظرات خود را در مورد محتوا و مطالب کتاب بیان کنند. از این جهت باعث افتخار است که در خدمت استاد سادات عزیز نویسنده کتاب هستیم و ان‌شاءالله از نظرات دوستان استفاده خواهیم کرد و در گام‌های بعدی نشر این مجموعه استفاده خواهد شد.»

آقای میرسبحان سادات، کتاب «رمزگشایی از دنیای نوجوانی» را برگرفته از دوره‌هایی دانست که با این موضوع برگزار شده بودند:«در موسسه باران ۱۲ دوره آنلاین نوجوانه برگزار شد و روند مباحث در حین برگزاری این دوره‌ها بر اساس نقد‌ها و نظرات و بازخورد‌های مخاطبین اصلاح می‌شدند.»
وی افزود: «یکی از دلایلی که به دنبال حوزه نوجوان رفتیم، این بود که محتوایی منسجم در این باره وجود نداشت و هنوز هم وجود ندارد و از این جهت تولید این کتاب را آغاز کردیم. کتاب فعلی برای مربیان است و همین کتاب با مخاطب والدین هم در آینده‌ای نزدیک منتشر خواهد شد. همچنین جلدهای بعدی مجموعه نوجوانه هم در حال نگارش هستند و در نهایت به یک مجموعه ۴۸ جلدی نوجوانه خواهد رسید. در نگارش این کتاب‌ها چالش‌های جدی نظیر تفاوت دختر و پسر در تربیت و یا تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی در شهرهای مختلف کشور وجود دارد که امیدواریم این چالش‌ها را به درستی حل کنیم.»

آقای محمدرضا حشمتی پیشکسوت حوزه تعلیم و تربیت که مهمان ویژه‌ این جلسه بودند، فرآیند رسیدن به محتوا در تولید کتاب را بیش از همه چیز ارزشمند دانستند: «نقد کتاب مقداری سخت است چون مراحلی که در تدوین و تولید این کتاب طی شده را در ظاهر و همانند یک کوه یخ (که بخش عمده‌ی آن زیر آب است)، نمی‌بینیم و فرآیند رسیدن به این محتواست که ارزش بالایی دارد.» وی افزود:«اگر نوجوانی را به عنوان یک مسیری در راه رشد که همراه با اتفاقاتی جدید است ببینیم بهتر است. معلمان راهنماها اکثرا بدین شکل عمل می‌کنند که سریع بر اساس چند داده‌ وارد مرحله‌ رهنمود می‌شوند، در حالی که باید تلاش شود تا اطلاعات از نوجوان بیشتر شود تا بتوان ارتباط را برقرار کرد.»

‌‌ ‌‌ ‌

‌ ‌‌ ‌‌

آقای حسین غفاری مدیرتولید محتوای آموزشی مرکز تربیت رسانه‌ای باران، ضمن عرض تبریک بابت انتشار اولین کتاب آقای سادات گفتند:« جذابیت این کتاب برای من به‌ عنوان کسی که کتاب‌خوان هستم،‌ این است که نویسنده در ۳۵ سالگی این کتاب را نوشته است و وقتی این کتاب را تا انتها می‌خوانم، فارغ از سابقه ذهنی‌ای که دارم، دلم می‌خواهد نویسنده این کتاب در ۴۵ سالگی، دوباره این کتاب را بنویسد و این کار یک پروژه پایان یافته دیده نشود.» وی افزود:« همانطور که آقای سادات گفتند خلا این کتاب وجود داشت و ما منبع قابل اتکایی در حوزه نوجوان نداشتیم تا به مخاطبان معرفی کنیم و الان این کتاب وجود دارد و بسیار راهگشاست اما با مخاطبانی مثل معلم و مربی و پژوهشگر و حتی علاقه‌مندان به این حوزه، برای ارتباط بهتر و موثر‌تر نیاز به سوهان‌کاری بر روی خود کتاب دارد. ما امروز مربی دهه هشتادی داریم و باید تمام تلاش برای این کتاب انجام شود تا آن مربی دهه هشتادی هم ارتباط خوبی با این کتاب برقرار کند.»

آقای حسین حق‌پناه کارشناس حوزه نوجوان و رسانه، کتاب رمزگشایی از دنیای نوجوانی را گامی رو به جلو به جهت آشنایی زدایی از دنیای نوجوانی دانستند و گفتند:‌ خیلی وقت‌ها بر اساس پیشفرض‌ها و قالب‌های ذهنی از پیش تعیین شده به سراغ نوجوان می‌رویم و این کتاب اتفاقا نیتی را برآورده می‌کند که همان شنوایی نوجوان است. احتمالا کلمه شنوایی به این معنا در کتاب نیامده باشد اما افراد پس از مطالعه این کتاب،‌ گشودگی بیشتری نسبت به نوجوان و نوجوانی خواهند داشت و شاید این کتاب باعث شود که یک بازاندیشی نسبت به این قالب‌های کلیشه‌ای همانند نسل Z و گودزیلا و … که به نوجوان امروزی اطلاق می‌شود، اتفاق بیافتد. برای من از این جهت کتاب بسیار مهمی است. همچنین به‌نظرم خیلی خوب می‌شود اگر بتوانیم این کتاب را با آقای سادات بگذرانیم و می‌تواند منبع درسی بعضی از کارگاه‌ها و دوره‌ها باشد.

‌‌ ‌‌

‌‌ ‌‌

آقای وحید ولی فعال حوزه تعلیم و تربیت نوجوان با یاد جمله‌ای از امام خمینی (رحمه الله علیه) گفتند:‌« من از بابت تبرک و تیمن جمله‌ای از امام را می‌خوانم که می‌فرمایند كتاب اخلاق (که اینجا تسامحا بگوییم کتاب تربیتی) آن است كه به مطالعه آن، نفسِ قاسى نرم، و غيرِ مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالج باشد و كتاب، خود، دواى درد باشد نه نسخه دوانما. طبيب روحانى بايد كلامش حكمِ دوا داشته باشد نه حكم نسخه. و بعد امام کتاب‌های اخلاقی مختلف را بررسی می‌کنند و شک دارند که این کتاب‌ها (کتاب‌های معروف اخلاقی) حتی نسخه‌ دوانما هم باشند. اینکه کتاب تربیتی چطور بتواند خودش کار تربیتی انجام دهد نه اینکه ابزاری در دست مربی برای تربیت باشد، به‌نظرم قابل تأمل است. چون معمولا به این رسانه‌ٔ کتاب به این شکل نگاه نمی‌کنیم و معمولا در حداکثر توان‌مان، آن کتاب یک نسخه دوانما می‌شود. نمی‌دانم این کتاب چقدر داستان و روایت دارد اما حس می‌کنم کتابی که روایت‌های نوجوانی از منظرهای مختلف باشد، شاید عالَم مربی و پدر و مادر را به این موضوع نزدیک کند و کمک‌کننده باشد.»

‌‌ ‌‌

‌‌   ‌‌

کتاب «رمزگشایی از دوره نوجوانی» در ۱۹۱ صفحه و توسط انتشارات منادی تربیت به چاپ رسیده است که مخاطبان ارجمند می‌توانند از طریق راه‌های ارتباطی این انتشارات، کتاب را تهیه نمایند.

‌ ‌‌

لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=23681