چگونه از کودکانمان در مقابل محتوای نامناسب فضای مجازی محافظت کنیم؟
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۱۳ فروردین ۱۴۰۰
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=5140

فضای مجازی پر شده است از محتواهایی که در روند تربیت فرزندان ما اخلال ایجاد می کنند؛ با تنظیمات جستجوی ایمن و فراهم کردن زمینه خودکنترلی در دنیای حقیقی برای کودکانمان می‌توان از آنها در برابر محتوای نامناسب مراقبت کرد.

یکی از موضوعات بسیاری مهمی که می‌تواند موجب کاهش فاصله بین والدین و فرزندان در حوزه محتوای رسانه‌ای شود، داشتن سواد رسانه‌ای یا تربیت رسانه‌ای است که والدین می‌توانند از طریق آشنایی و فراگیری سواد و تربیت رسانه‌ای نسبت به نظارت و کنترل بر رفتار رسانه‌ای فرزندان خود اقدام کنند.

استاد سعید مدرسی در سیزدهمین کلیپ کوتاه آموزشی خود با محور سواد رسانه‌ای به آموزش این مسئله پرداختند که چگونه کودکانمان را در مقابل محتوای نامناسب فضای مجازی محافظت کنیم و گفتتند:

داشتن اینترنت پاک، صیانت شده و عاری از محتوای غیراخلاقی حق هر مردمی است اما بنا به دلایل زیادی از جمله نداشتن شبکه ملی اطلاعات ما از این حق برخوردار نیستیم و طبیعی است وقتی وارد فضای وب می‌شویم و فرزند ما دارد کار آموزشی انجام می‌دهد و یا یک جست‌وجوی ساده در اینترنت انجام می‌دهد با یک سری از محتواهای غیراخلاقی مواجه ‌شود. این مسئله دست خود ما نیست یکدفعه یک تبلیغی بر روی سیستم می‌آید یا پیشنهاد جست‌وجویی به فرزند من می‌شود.

خب چه کار باید کرد؟ دو توصیه کلیدی وجود دارد؛ در مرورگرها تنظیماتی وجود دارد، مثلاً در مرورگر گوگل اگر به تنظیمات مرورگر بروید بخشی هست به نام سیف سرچ (safety.google) که اگر تیک آن را بزنید به صورت خودکار محتواهای غیراخلاقی را فیلتر می‌کند و بر روی سیستم شما اجازه بارگذاری را نمی‌دهد.

توصیه دوم این است: اگر در فضای اینترنت، وب و محتوای رسانه‌‌ای که خارج از مدیریت ما است با محتواهای نامرتب مواجه می‌شوم اما دچار لغزش و آسیب نمی‌شویم، این عدم لغزش ریشه در زندگی واقعی ما دارد.

وقتی در این فضا احتمال برخورد بچه‌‌های ما با محتوای نامناسب وجود دارد، بچه‌ها باید از نظر روحی و معنوی تقویت شوند. توصیه می‌کنیم در این ایام کرونایی و آموزش‌های مجازی از عبادت‌های جمعی و فردی غفلت نکنید.

چه قدر قشنگ است نمازهای جماعتی که در خانه‌‌ها اقامه می‌شود، چه قدر دلنشین است وقتی غروب جمعه‌ می‌شود اعضای خانواده توسل دلی به امام زمانشان دارند. اینها سرمایه‌ای می‌شود در زندگی و دل بچه‌های ما و معنویت و نورانیتی به کودکانمان ما می‌دهد که وقتی در استفاده از فضای مجازی با محتوای غیر اخلاقی مواجه شدند به یک خودکنترلی برسند و احساس کنند این برای معنویت و اخلاق من ضرر دارد پس نمی‌بینم و دکمه ضرب‌در را می‌زنم و می‌بندم.

تا کی باید با بچه‌ها در فضای مجازی همراه باشیم؟ این نمی‌شود، شدنی نیست اما می‌شود زمینه‌هایی در زندگی واقعی بچه‌ها ایجاد کرد که در دلشان نور معنوی رخ دهد و تجربه معنوی زیبا در زندگی واقعی آنها رقم بخورد که نسبت به ناملایمات و محتوای رسانه‌ای دچار صیانت شوند و آسیب نبینند و اگر آسیب دیدند بلافاصله جبران شود. نماز اول وقت، دعا و مناجات، تجربه معنوی و ارتباط قلبی با اهل بیت(ع) حتماً به این خودصیانتی کمک می‌‌کند.

+ این مطلب اولین بار با عنوان «پایِ درس سواد رسانه‌ای/ ۱۳ – چگونه از کودکانمان در مقابل محتوای نامناسب فضای مجازی محافظت کنیم؟» روز ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ در خبرگزاری ایکنا منتشر شده است.