نامهٔ باران به …
تاریخ انتشار:
۱۵ اسفند ۱۳۹۹
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=4521

نامه های باران، عنوان مجموعه‌ای است که در قالب شش مجله الکترونیکی در بخش محصولات باران، به صورت رایگان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. در مجله باران این هفته، به معرفی این مجموعه جذاب و کاربردی می پردازیم و به طور خلاصه هر کدام از نسخه های منتشر شده را بررسی می کنیم.

«نامهٔ باران» گلچینی از یادداشت‌ها و مقالات خواندنی با موضوعات مرتبط با «تربیت» و «رسانه» که پیش از این به رایگان در فضای مجازی منتشر شده و تمامی حقوق مادی و معنوی آن متعلق به ناشر اصلی است.

«مرکز تربیت رسانه‌ای باران» صرفاً با هدف آموزشی و غیرتجاری اقدام به بازنشر این محتوا برای استفاده بیشتر علاقمندان می‌کند.

در اولین شماره از این نامه ها، با عنوان چالش‌های معلمی در دنیای صفر و یک‌ها، تلاش می شود تا  رقابت بین رسانه ها و معلم ها، تبدیل به فرصتی شود برای استفاده بهتر از رسانه ها و تکنولوژی. در مقدمه این شماره آمده است: زمانه عوض‌شده است. نه دیگر بچه‌ها آن بچه‌های قدیم‌اند، نه مدرسه فقط محدود به دیوارهای سنتی‌اش مانده است. حالا رسانه‌ها رقیب جدی مدرسه برای تعلیم و تربیت بچه‌ها شده‌اند. پس چرا معلم‌ها باید محدود به ابزارهای سنتی‌شان بمانند؟ بچه‌ها از ما معلم‌ها انتظار دارند که همپایشان در «دنیای صفر و یک‌ها» بدویم و دستشان را بگیریم.

معلمان در عصر اطلاعات، به چه مهارت‌های ویژه‌ای نیاز دارند؟ پاسخ این سوال و خیلی بیشتر از آن  را در نامهٔ باران دوم خواهید یافت. در این شماره، بعد از مقدمه های لازم و شناخت فرصت ها و تهدید ها با راهکار های عملی خوبی مواجه می شوید که اگر در لباس معلمی هستید، بسیار برایتان مفید خواهد بود. به طور کلی، این شماره به این موضوع می پردازد که رسانه های نوین چه فرصت ها و تهدید هایی برای آموزش و پژوهش ایجاد کرده اند و سعی دارد دید درستی از نحوه مواجهه با آن ها به ما بدهد.

 

 

به شماره سوم که می رسیم، مخاطب نامهٔ باران دیگر فقط معلمان و مربیان نیستند. نکته مهمی که خانواده ها نیز باید در مورد آن دغدغه مند شوند، بحث نظام های رده بندی سنی و سامانه های هدایت مصرف است. موضوعی که در اکثر تولیدات رسانه‌ای مخصوصا بازی و محتوای تصویری باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. نویسنده در این شماره ضمن تبیین لزوم رده بندی سنی، به بررسی این موضوع در کشور های دیگر می پردازد و در ادامه با معرفی سامانه CMS که پایگاهی برای هدایت مصرف مخاطبان آمریکایی است توجه شما را جلب می کند.

اما نامهٔ باران چهارم، مخاطب خاص دارد! بله، نوجوانان به عنوان نسلی که شهروند دیجیتال محسوب می شوند. پرونده مجازیان شاید یکی از جذاب ترین نامه های باران باشد. این را از عناوین موجود در آن می توان فهمید. پستوهای فضای مجازی و نوجوان عصر دیجیتال تا کلاغ فروشی نوین! نوجوان امروزی ناگزیر است با رسانه ها مواجهه ای خودآگاه و فعالانه داشته باشد، به نوعی که کم کم از مصرف کننده منفعل، تبدیل به مخاطبی اثرگذار شود. مخاطبی که برود به سمت تولید محتوای خوب و ارزشمند. در ضمن آن توجه به نکاتی که  در مقاله آخر این شماره آمده است، می تواند دید نوجوان را نسبت به محیط مجازی خود باز تر کند.

 

 

چاق شدن، کج شدن، خم شدن، کور شدن، کر شدن، هنرش نیز بگو! عناوین بخش اول نامهٔ باران پنجم با تیتر آثار رسانه ها بر جسم هستند. در این شماره که بیشتر در مورد چالش‌های تربیت در عصر رسانه‌هاست به بررسی سه چالش مهم جسمی و روحی می پردازد. فرق بین رسانه های دیجیتال و تصویری و تاثیر جداگانه هر کدام بر روی مغز از جمله مباحثی هستند که با قلم شیوای نویسنده به سمع و بصر شما می رسد.

 

فضای مجازی، بر خلاف اسم فریبنده‌اش، کاملاً حقیقی و در امتداد واقعیت‌های روزمره زندگی ماست. دانش‌آموزان ما می‌توانند بیرون از کلاس، ما را «دنبال» کنند و این کار را تا محل کارمان، اتاق شخصی، قرار خانوادگی و یا هر جای دیگری که ما به اشتراک می‌گذاریم ادامه دهند. اگر ما معلمی را چیزی بیشتر از «تدریس» می‌دانیم و در فضای واقعی تلاش می‌کنیم ظاهر و رفتارمان هم برای دانش‌آموزان «درس» آموز باشد؛ لازم است برای معلمی در شبکه‌های اجتماعی هم چاره‌ای بیندیشیم. در شماره ششم و آخرین نسخه منتشر شده نامهٔ باران در مورد موضوعات مهم سواد رسانه ای برای معلمان می خوانید و در کنار آن راهکار های ویژه ای را فرا خواهید گرفت.

 


تهیه نامه های باران بسیار ساده است؛ کافی است پست الکترونیکی خود را درون کادر مربوطه وارد کنید، تا فایل هر شماره برای شما ارسال شود.  اگر در حوزه تربیت رسانه ای دغدغه مند هستید و به این موضوع علاقه دارید، نامه های باران را از دست ندهید.

🔵 برای مشاهده بخش محصولات مرکز تربیت رسانه ای باران که شامل نامه های باران است، کلیک کنید.