مراقب موج گرفتگی باشید
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۴ فروردین ۱۴۰۰
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=4934

درگاه‌های رسانه‌ای به شدت با امواج در ارتباط هستند. اگر چه سازندگان درگاه‌های رسانه ادعا می‌کنند که این امواج کنترل شده اما این امواج الکترومغناطیس بر روی ابعاد مختلف بدن اثر می‌گذارند.

یکی از موضوعات بسیاری مهمی که می‌تواند موجب کاهش فاصله بین والدین و فرزندان در حوزه محتوای رسانه‌ای شود، داشتن سواد رسانه‌ای یا تربیت رسانه‌ای است که والدین می‌توانند از طریق آشنایی و فراگیری سواد و تربیت رسانه‌ای نسبت به نظارت و کنترل بر رفتار رسانه‌ای فرزندان خود اقدام کنند.

در ادامه چهارمین قسمت از توصیه‌های  استاد مدرسی در رابطه با تربیت و سواد رسانه‌ای با عنوان مراقب امواج باشید را می‌توانید مشاهده کنید و بخوانید.

درگاه‌های رسانه‌ای به شدت با امواج در ارتباط هستند لذا باید مراقب باشیم که آسیب نبینیم.
این امواج الکترومغناطیس بوده و بر روی ابعاد مختلف بدن اثر می‌گذارند اگر چه سازندگان درگاه‌های رسانه ادعا می‌کنند که این امواج کنترل شده و مدیریت شده بوده و آسیب جدی به بدن ما وارد نمی‌کند، اما شاید در آینده قضاوت‌های دیگری برای ما زمینه سازی کند.
بچه‌های ما در حال حاضر در آموزش‌های مجازی به شدت درگیر امواج هستند. امواج وای فای، شبکه داده‌ها، شبکه بی‌سیم هندزفری‌های بلوتوثی و درگاه‌های رسانه‌ای مانند تلفن همراه وقتی که یک باند موجی بر روی آن باز می‌شود، شدت امواج را به وجود می‌آورد. وقتی با گوشی صحبت می‌کنید مراقب باشید شبکه داده‌های‌تان روشن نباشد. وای‌فای تان وصل نبوده و مراقب باشید بلوتوث و جی‌پی‌اس نیز روشن نباشد هر کدام از این‌ها یک پهنای باند و یک شدت موج را ایجاد می‌کند.
اگر توجه داشته باشید، موبایلتان گاهی در حال صحبت کردن داغ می‌شود، چرا که جی‌پی‌اس آن روشن است؛ این نشان‌دهنده شبکه تبادل امواج است؛ لذا در زمانی که با تلفن صحبت می‌کنید باید سایر پهنای باند در سیستم شما قطع باشد.
نکته دیگر طول تماس تلفنی است کارشناسان توصیه می‌کنند که ما بیش از ۲ دقیقه تماس با تلفن نداشته باشیم و اگر قرار است طول بکشد قطع کنیم و با تلفن ثابت تماس خود را انجام دهیم. راه حل دیگر استفاده از هندزفری سیم‌دار است.
توصیه بعدی نیز این است که یک فرد با سواد رسانه‌ای هیچ‌وقت تلفن همراه خود را به اتاق خواب نمی‌برد. در طول خواب شب، اطراف ما باید عاری از امواج باشد یعنی تلفن همراه در حالت پرواز و وای‌فای خانه خاموش باشد.
نکته دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که شبکه داده‌ها قرار است تلفن همراه را به آنتن‌های BTS شهری وصل کند در فاصله ۵۰۰ متری تا یک کیلومتری قرار دارد لذا قدرت امواج آن زیاد است. اما دستگاه وای‌فای تلفن همراه را به دستگاه مودم خانگی وصل می‌کند که فاصله آن در پنج تا شش‌متری واقع شده است لذا شدت امواج آن پایین‌تر است بنابراین اگر در خانه هستیم سعی کنیم به وای فای خانه وصل شویم و شبکه داده را خاموش کنیم.
نکته آخر نیز این است که بچه‌ها هر چه سن‌شان پایین‌تر باشد قطر جمجمه آن‌ها کمتر بوده و بدن آن‌ها همچنان در حال رشد است. حواسمان باشد اگر موبایل را به دست بچه‌ها می‌دهیم آن را در حالت پرواز بگذاریم و اگر اینترنت قرار است استفاده شود، حتماً از وای فای استفاده کنیم مراقب بدن خود و دسته گل‌های‌تان باشید تا خدای نکرده دچار موج گرفتگی نشویم.
تنتان سالم و دلتان شاد باد

+ این مطلب اولین بار با عنوان «پایِ درس سواد رسانه‌ای/ ۴ – مراقب موج گرفتگی باشید» روز ۴ فروردین ۱۴۰۰ در خبرگزاری ایکنا منتشر شده است.