در مقابل محتوای ناخواسته مجهز شوید
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۲۱ دی ۱۴۰۰
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=12873

معرفی دو ابزار ضروری برای مقابله با محتوای ناخواسته؛ محتوایی که اغلب ناسالم هم هست و چالش‌های فراوانی ایجاد می‌کند.

این روزها غربالگری محتوا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین هوشمند شده است. محتوایی که به طور ویژه از طرف رسانه‌های اجتماعی به چشم و گوش فرزاندان می‌رسد. سعی و همت همه در این است که محتوای سالم گزینش شود. اما با محتوای ناسالم ناخواسته چه کنیم؟

محتوای ناخواسته آن قدرها هم پیچیده نیست. همین تبلیغات چشم آزاری که در اکثر صفحات وب می‌بینید یا از جنسی دیگر، موقع باز کردن ویدئوها در سرویس‌های مختلف، محتوای ناخواسته هستند. تبلیغات هنگام استفاده از بعضی نرم افزارها و بازی، پیشنهادها و نتایج نامرتبط جست‌وجوگرها و… همه مثال‌هایی از این موضوع هستند.

آسیب‌های محتوای ناخواسته اگر ناسالم هم باشد، دو چندان می‌شود. از محتوای سیاسی و تبلیغاتی ناهنجار گرفته تا تصاویر مستهجن.

در اینجا سعی شده تا با معرفی ابزارهایی، از دیدن مطالبی که نه خود و نه فرزاندانمان تمایلی به دیدن آن‌ها نداریم، جلوگیری کنیم.

 

افزونه Ad block

با استفاده از این افزونه که در مرورگرهای کروم و فایرفاکس پشتیبانی می‌شود، قادر خواهید بود تا تبلیغات ایستا و همچنین ویدئویی را محدود کنید. هنگام استفاده از این افزونه دیگر در سایت‌های مختلف خبری از تبلیغات در گوشه و کنار نخواهد بود و یا وقتی می‌خواهید مثلا در آپارات فیلمی را مشاهده کنید، در ابتدای آن دیگر آنونس تبلیغاتی نمایش داده نخواهد شد.

آموزش کامل استفاده از این افزونه را می‌توانید در ویدئو زیر مشاهده کنید:

تغییر موتور جست‌وجوگر پیشفرض

خیلی اوقات موتورهای جست‌وجوگری مثل گوگل، پیشنهادهای خارج از انتظار یا بعضا نامناسبی را هنگام جست‌وجو به مخاطبان ارائه می‌دهند. این موضوع هنگامی نگران کننده می‌شود که فرزندان ما در حال استفاده از این سرویس‌ها هستند. راهکار پیشنهادی، استفاده از موتورهای جست‌وجوگر بومی است که در بین آن‌ها جست‌وجوگرهایی مناسب دانش آموزان نیز به چشم می‌خورد. شاخص ترین این مرورگرها ذره‌بین و شادبین اند.

اما چه کنیم که مرورگرها به طور پیشفرض از این جست‌وجوگرها استفاده کنند؟ در ویدئو زیر نحوه انجام این کار را فراخواهید گرفت:

محتوای ناخواسته، همان طور که از اسمش پیداست، ناخواسته است و در قدم اول، باید از آن جلوگیری کرد. اما اگر به هر دلیلی این محتوا که اغلب ناسالم نیز هستند به فرزندان ما رسید، وظیفه چیست؟

اگر متوجه شدید که دلبند شما در مواجهه با یک پیام ناخواسته قرار گرفته‌ است این کارها را نکنید:

کتمان نکنید:با پاک کردن صورت مسئله، هیچ مسئله‌ای حل نمی‌شود. پرسش‌های شکل‌گرفته در ذهن کودک شما نیازمند پاسخ درست و کافی است که اگر از جانب والدین دریافت نشود، یا وسواس فکری ایجاد می‌کند یا با پاسخ‌های غلط و انحرافی دیگران جایگزین می‌شود.

دعوا و پرخاش نکنید:ناخواسته بودن محتوا یعنی کودک شما مقصر و مسئول این مواجهه نیست و به هیچ عنوان نباید سرزنش شود. پرخاش نسبت به او موجب تشدید حس شرم، خجالت و اضطراب از کاری است که انجام نداده!

و به جایش این کارها را بکنید:

فضای امن ایجاد کنید:بدون کوچکترین سرزنش و عصبانیتی او را به گفتگویی صمیمانه فرابخوانید و با کلام و رفتار خود به او اطمینان دهید که می‌تواند افکار و پرسش‌هایش را بدون حس شرم و تحقیر با شما سهیم شود.

شنونده باشید:از او بپرسید چه محتوایی دیده و حس او حین و بعد از تماشای آن محتوا چه بوده است؟ حرف‌هایش را بشنوید؛ وسط صحبت‌هایش مداخله نکنید و بگذارید گفتگو به شکلی آرام پیش برود.

توضیح بدهید: از او اجازه بگیرید که برایش موضوع را از دیدگاه خودتان توضیح دهید. از فرصت پیش آمده برای آموزش اطلاعات صحیح به فرزندتان استفاده کنید و سعی کنید با جواب دادن به پرسش‌های ذهنی‌اش و همدلی و درک احساساتش فرزندتان را مطمئن کنید که شما بهترین و اولین کسی هستید که می‌تواند در مواقع بحرانی و مشابه به او رجوع کند.


منابع:

+ محتوای دوره رشدانه ۱۴۰۰ (برای آشنایی بیشتر با دوره رشدانه ۱۴۰۰ کلیک کنید)

+ شلیک محتوای ناخواسته به چشم فرزند من!- حسین حق پناه