مراقب چاقی رسانه‌ای باشید
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۶ فروردین ۱۴۰۰
به اشتراک گذاری:

حدود ۲۱ درصد کودکان و نوجوانان اضافه وزن و حدود ۲۵ درصد آنان چربی خون دارند. بیماری‌هایی که قرار بود بعد از ۴۰ تا ۵۰ سالگی سراغ انسان بیاید، امروز در دوران نوجوانی به سراغشان آمده است. چرا؟

یکی از موضوعات بسیاری مهمی که می‌تواند موجب کاهش فاصله بین والدین و فرزندان در حوزه محتوای رسانه‌ای شود، داشتن سواد رسانه‌ای یا تربیت رسانه‌ای است که والدین می‌توانند از طریق آشنایی و فراگیری سواد و تربیت رسانه‌ای نسبت به نظارت و کنترل بر رفتار رسانه‌ای فرزندان خود اقدام کنند.

در ادامه ششمین قسمت از توصیه‌های استاد مدرسی در رابطه با تربیت و سواد رسانه‌ای با عنوان «مراقب چاقی رسانه‌ای باشید» را می‌توانید مشاهده کنید و بخوانید:

در ادامه مطالب تربیت رسانه‌ای و مراقبت‌های جسمی به یک موضوع رایج دیگر می‌پردازیم که چاقی رسانه‌ای است.
در دوران آموزش‌های کرونایی بچه‌های ما اضافه وزن پیدا کرده‌اند. حدود ۲۱ درصد کودکان و نوجوانان اضافه وزن و حدود ۲۵ درصد آنان چربی خون دارند. بیماری‌هایی که قرار بود بعد از ۴۰ تا ۵۰ سالگی سراغ انسان بیاید، امروز در دوران نوجوانی به سراغشان آمده است چرا؟ به این دلیل که فقط پشت دستگاه می‌نشینند.

بچه‌ها مدرسه نمی‌روند، کم‌تحرک شدند و این نسل جدید ما که به آن‌‌ها Digital Native یا Generation Z می‌شوند. این‌ها کسانی هستند که درگاه‌های رسانه‌ای را عضوی از بدن خود می‌دانند. به بزرگسالانDigital Immigrant یا مهاجران رسانه‌ای می‌گویند. باید با این نسل کرونایی چکار کرد؟ این بندگان خدا یک بار نوجوانی و کودکی را می‌گذرانند که آن هم به ایام کرونا خورده است. آن‌ها حواسشان نیست، اما پدر و مادر‌ها که حواسشان هست چه کاری باید انجام دهند؟ باید حواسمان باشد که هیچ‌گاه نباید بچه‌ها را وقتی که سنشان پایین است، جلوی تلویزیون نشاند تا کاری به کار شما نداشته باشند. هیچ‌وقت تلویزیون نمی‌تواند دایه خوبی برای بچه‌ها باشد.حواسمان باشد از مدل غذای رسانه‌ای تغییر عادت دهیم. غذای رسانه‌ای چیست؟ متأسفانه بعضی خانواده‌ها جلوی تلویزیون سفره را می‌اندازند، بزرگواران هر چیزی فرهنگ خود را دارد، سر سفره که لحظه گفت‌وگو و تعامل اعضای خانواده با همدیگر است و بچه‌ها باید یاد بگیرند که پدر از مادر بابت سفره رنگین و غذای خوشمزه تشکر می‌کند. دهان در حال خوردن است و چشم و دهان و گوشمان به تلویزیون، بعضی از خانواده‌ها رعایت نمی‌کنند، نه می‌دانند چه خوردند و نه می‌فهمند. مادر سفره را جمع می‌کند، کسی تشکر و تقدیر از آن نمی‌کند لذا یکی از عادات مهم تغییر عادات غذایی رسانه‌ای ماست.

نکته مهم دیگر این است که وقتی بچه‌ها پشت درگاه رسانه‌ای هستند و در حال انجام بازی کامپیوتری، حواستان باشد که کنار دست آن‌ها خوراکی‌های شیرین قرار ندهید. این موضوع باعث افزایش هیجانات بچه‌ها می‌شود و چون تحرک کافی ندارند و در بازی‌های کامپیوتری احیاناً هیجانی می‌شوند، قند خون آن‌ها بالا می‌رود. ذخیره‌سازی خون در قالب چربی در اندام‌ها و عضلات افزایش پیدا می‌کند.
باید چه کار کنیم؟ اگر قرار است خوراکی در اختیار آن‌ها قرار گیرد، توصیه می‌کنم از میوه‌ها و آب به جای آجیل و شیرینی و شکلات استفاده کنند. اگر می‌خواهید مراقب جسم بچه‌ها باشید، باید حواستان باشد به میزان زمانی که بچه‌ها پشت درگاه رسانه‌ای می‌نشینند باید تحرک داشته باشند. اگر بچه‌های ما ۳۰ دقیقه بازی کامپیوتری انجام می‌دهند باید ۳۰ دقیقه نیز تحرک داشته باشد.

بزرگسالان نیز باید یک نظام سالم زندگی داشته باشند. باید روزی ۳۰ دقیقه نرمش سبک انجام دهند. می‌توانند دو وقت ۱۵ دقیقه‌ای پیاده‌روی کنند یا می‌تواند سه وقت ۱۰ دقیقه‌ای نرمش داشته باشند که این‌ها باعث می‌شود تا آسیب‌هایی که به جهت استفاده از درگاه رسانه‌ای در بدن ما به وجود می‌آید، همچون اضافه چربی‌ها و اضافه قند‌ها مصرف شود تا ما خدای نکرده دچار آسیب‌های جسمی نشویم، ان‌شاءالله بدن خودمان و بچه‌هایمان سالم باشد.

اضافه وزن فرزندتان را جدی بگیرید و علاوه بر تصحیح عادت‌های رفتاری و رسانه‌ای از متخصص تغذیه برای اصلاح عادت‌های غذایی آن‌ها کمک گیرید.

+ این مطلب اولین بار با عنوان «پایِ درس سواد رسانه‌ای/ ۶ –مراقب چاقی رسانه‌ای باشید» روز ۶ فروردین ۱۴۰۰ در خبرگزاری ایکنا منتشر شده است.