معضل اجتماعیِ رسانه‌های اجتماعی
تاریخ انتشار:
۲۵ دی ۱۳۹۹
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=2927

پیشنهاد ما به شما این است که این مستند تماشایی رو ببینید. اما اگر فرصت کافی ندارید، می‌توانید نکات زیر که توسط شرکت‌کنندگان دوره‌های رشدانه ۱۴۰۰ جمع‌آوری‌شده را بخوانید

فقر و بیکاری و گرانی و ده‌ها معضل اجتماعی دیگر را فعلاً کنار بگذارید! مستند Social Dilemma یا همان معضل اجتماعی خودمان، آمده است تا تصورات شما را به هم بریزد.
مستند معضل اجتماعی، ساخته سال ۲۰۲۰ در نتفیلکیس است و از نظر فنی و هنری، سطح قابل قبولی دارد. تمرکز اصلی این مستند، بر روی تأثیرات خطرناک شبکه‌های اجتماعی بر انسان‌هاست و دراین‌باره با کسانی به گفت‌وگو می‌نشیند که خود روزی مدیریت این شبکه‌ها را بر عهده داشته و یا سازنده آن‌ها بوده‌اند.
در بخش‌هایی از این مستند مشاهده می‌کنید که مدیران سابق توییتر و فیس‌بوک، اعتقاددارند روند پیش روی شبکه‌های اجتماعی، منجر به جنگ داخلی در کشورهای مختلف خواهد شد!
اول‌ازهمه، پیشنهاد ما به شما این است که این مستند تماشایی رو ببینید. اما اگر فرصت کافی ندارید، می‌توانید نکات زیر که توسط شرکت‌کنندگان دوره‌های رشدانه ۱۴۰۰ جمع‌آوری‌شده را بخوانید:
تنها دو صنعت مشتریان خود را کاربر (یوزر) خطاب می‌کنند: مواد مخدر و نرم‌افزارها!
شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و گوگل و… ظاهراً رایگان‌اند؛ اما درواقع خود کاربران بهای گزاف آن‌ها هستند.
صاحبان این تکنولوژی‌ها مشغول استثمار کاربران خود هستند؛ در حالی‌که کاربران به جهالت یا غفلت، از امکاناتی که دریافت می‌کنند، سرخوشند.
شبکه‌های اجتماعی ابزاری نیستند که منتظر بمانند تا مورداستفاده قرار بگیرند؛ بلکه ما را مجبور به استفاده می‌کنند.
صاحبان تکنولوژی با ذهن و مغز ما در حال مبارزه هستند و در این مبارزه بیشتر ازآنچه ما از آنها می‌دانیم، آنها از ما می‌دانند و بیشتر از کنترل کردن، کنترل می‌شویم و ظاهراً فعالیت خود را انتخاب می‌کنیم؛ اما درواقع روی آنچه آنها برای ما انتخاب کرده‌اند کلیک می‌کنیم. به‌این‌ترتیب مغلوب قطعی این نبرد ما هستیم.
این واقعیات دلیل بر پلیدی این امکانات نیست؛ بلکه به معنای سوء استفاده از تکنولوژی بسیار پیشرفته است. و ازآنجاکه خود پدیدآورندگان یا صاحبان این تکنولوژی مرتکب این سوءاستفاده هستند، برای بهره‌برداری از آن بدون آسیب یا با آسیب کمتر باید با محاسبات دقیق عمل کنیم.
این‌که صاحبان و مدیران رسانه‌های اجتماعی، فرزندان خود را از استفاده‌ی این تکنولوژی‌ها منع می‌کنند، جای تأمل بسیار دارد.
مستند معضل اجتماعی در مورد رشد سرسام‌آور و غیرقابل‌کنترل رسانه‌های اجتماعی صحبت می‌کند و سعی می‌کند با ارائه دادن راه‌حل‌هایی، از پیشرفت این معضل اجتماعی، جلوگیری کند.

 

+ آن‌چه خواندید خلاصه‌ای از یادداشت‌های شرکت‌کنندگان دوره آبان و آذر «رشدانه ۱۴۰۰» خانم‌ها و آقایان میرزایی و پیراسته بود.
++ مشاهده فیلم مستند مورد اشاره در این یادداشت «معضل اجتماعی» ساخته ۲۰۲۰ م.