از «میچل‌ها» تا «شش ابرقهرمان» در عیدانه ۱۴۰۱
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۱۲ فروردین ۱۴۰۱
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=13673

برگزاری پنج نشست تربیتی خانوادگی با هدف آشنایی با پنج ابرمضمون پرتکرار در آثار نمایشی کودکان و نوجوانان

نخستین روزهای سال جدید و قرن جدید در مرکز تربیت رسانه‌ای باران با برگزاری نشست‌های خانوادگی عیدانه ۱۴۰۱ و تحلیل تربیتی برترین پویانمایی‌های سال‌های اخیر سپری شد.

در پنج نشست مجازی که از سوم تا یازدهم فروردین ۱۴۰۱ با حضور ۱۴۰ خانواده‌ی علاقمند به تربیت رسانه‌ای برگزار شد، موضوعاتی از قبیل بازنمایی خانواده در آثار نمایشی، بازنمایی دخترانگی با محوریت شاهدخت‌های و قهرمانان زن در پویانمایی‌ها، بازنمایی پسرانگی با محوریت پویانمایی‌ها و فیلم‌های ابرقهرمانی، جایگاه علم تجربی و فناوری در آثار نمایشی و جایگاه غیب و جادو با محوریت انیمه‌ها و آخرین پویانمایی‌های پرطرفدار سال‌های اخیر بررسی شد.

در هر جلسه عیدانه ۱۴۰۱ که با حضور مشترک اساتید تربیت رسانه‌ای آقایان سعید مدرسی، میرسبحان سادات و حسین غفاری برگزار شد، یک پویانمایی محوری از سه زاویه تربیتی، روانشناسی و رسانه‌ای مورد بحث و گفتگو قرار می‌گرفت و ضمن جریان‌شناسی ابرمضمون‌های پرتکرار در آثار نمایشی کودکان و نوجوانان، توصیه‌هایی برای مواجهه هوشمندانه با این مفاهیم و محتواها به خانواده‌ها ارائه می‌شد.

در جلسه اول با محوریت پویانمایی «میچل‌ها در برابر ماشین‌ها» (The Mitchells vs the Machines – 2021) موضوع بازنمایی خانواده در آثار نمایشی و اهمیت تصویرسازی ذهنی برای کودک و نوجوان مطرح شد.

در جلسه دوم با محوریت پویانمایی «دلیر» (Brave – 2012) موضوع دخترانگی و انگارها‌ی عینی و ذهنی دختر بودن در آثار مختلف سینمایی از جمله شاهدخت‌های کمپانی دیزنی بحث شد.

در جلسه سوم با محوریت پویانمایی «شش ابرقهرمان» (Big Hero 6 – 2014) موضوع پسرانگی و الگوهای مرد بودن با نگاهی به آثار ابرقهرمانی در سینما بررسی شد.

در جلسه چهارم با محوریت پویانمایی «ران معیوب» (Ron’s gone Wrong – 2021) توجه به علم تجربی و فناوری‌های پیشرفته در آثار نمایشی و تأثیرات فکری و ذهنی آن مطرح شد.

در جلسه پنجم هم با محوریت پویانمایی «به پیش» (Onward – 2020) موضوع شعبده، جادو و امور غیبی از آثار نمایشی و راهکارهای تربیت دینی برای مقابله با این انگاره‌سازی رسانه‌ای بحث شد.

*
خانواده‌های شرکت‌کننده در این دوره به همراه فرزندان نوجوانشان قبل از هر جلسه با توصیه‌های کارشناسان هر پویانمایی را مشاهده می‌کردند و ضمن گفتگوی خانوادگی، برخی از نکته‌ها را در هر جلسه مطرح می‌کردند.

*

ان‌شاءالله به زودی امکان تهیه بسته آفلاین «عیدانه ۱۴۰۱» برای سایر علاقمندان به این مباحث در پایگاه مرکز تربیت رسانه‌ای باران فراهم خواهد شد.

 

+ درباره «عیدانه ۱۴۰۱» بیشتر بدانید.

+ سایر محتواها با موضوع «عیدانه» را ببینید.

لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=13673