نشست تربیتی «فرزندان ما و همستر کمبت»
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۳ تیر ۱۴۰۳
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=24121

بررسی تأثیرات تربیتی بازی‌های درآمدزا بر نسل جوان و نوجوان در دهمین عصرانی بارانی

در دهمین نشست عصرانه بارانی با عنوان “فررزندان ما و همستر کمبت” که در تاریخ شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳ به‌صورت مجازی در اسکای‌روم برگزار شد، خانواده‌ها و علاقه‌مندان به حوزه تربیت رسانه‌ای و مالی گرد هم آمدند. این جلسه با میزبانی آقای حسین غفاری و حضور آقای محسن رزاقی به عنوان مهمان ویژه، به بررسی تأثیر بازی‌ها بر شکل‌گیری نگرش کودکان و نوجوانان با نگاهی تربیتی به پول و پولسازی در بازی‌ها و مفاهیم اقتصادی پرداخت.

‌‌ ‌

‌‌ ‌‌

مهمترین مباحث مطرح شده در این جلسه:

حدود سال ۱۳۹۲ اکثر جامعه به سمت تلگرام کوچ داده شدند و ایران با اختلاف، پرعضوترین کشور در تلگرام بود. بعد از فیلتر شدن تلگرام نسل جوان و نوجوان در تلگرام ماندند، اما نسل میانسال به واتساپ رفت. در این مدت تلگرام برای گسترش بازار خود تلاش کرد و سعی کرد با همه‌ی کشورها ارتباط بگیرد. همزمان تلگرام برای تکمیل خدمات خود، ارز دیجیتال TON معرفی کرد.
ارزش ارزهای دیجیتال به دو چیز بستگی دارد: سختی بدست آوردنش، کاربران موجود در آن شبکه و خدماتی که می‌توان از آن بدست آورد. به بیان ساده ارز دیجیتال یک واسط ارزش‌گذاری مالی است که دولت‌ها آن را نمی‌سازند و اقبال مخاطب باعث ارزشمند شدنش می‌شود.
بهترین راه برای تلگرام در جهت افزایش کاربر و ارزش TON، گیمیفیکیشن بود. گیمیفیکیشن عبارت است از استفاده از ترفندها و تکنیک‌های بازی‌های دیجیتال برای اهداف غیر سرگرمی. (یک چیز انگیزه‌بخش و محرک)
سکه‌هایی که افراد در همستر کامبت و… بدست میاورند، آیتم‌های اعتباری زیر مجموعه ارز دیجیتال است. ارزش این آیتم‌ها بعد از فرایندی موسوم به لیست شدن مشخص می‌شود. در واقع لیست شدن به معنای ارزش‌گذاری این سکه‌ها است. این ارزش‌گذاری برای همستر کامبت توسط تلگرام که شرکت پشت این ارز دیجیتال است، اتفاق می‌افتد. نمونه‌های موفق شبیه این پروژه، مثل بیت کوین، باعث می‌شود کودکان ما انگیزه بیشتری برای استفاده داشته باشند. حلال و حرام بودن این پول، همچنین پیامدهایی که برای اقتصاد کشور دارد مشخص نیست.
برای ارتباط درست با بچه‌ها و برقراری ارتباط تاثیرگذار باید زبان بچه‌ها و ادبیات بازی را یاد گرفت. کتاب پول نقد دیجیتال، اطلاعات مناسبی در مورد رمزارزها می‌دهد. کتاب تکنوفئودالیسم هم کتاب مناسبی است.
مسئله مربی و والد این پول در آوردن نیست. زیست بوم پول درآوردن است. به این معنی که دانش آموز به بهانه همستر وارد تلگرام می‌شود، اما ممکن است بعد از آن هر استفاده‌ای از تلگرام بکند.
اینکه بچه‌ها سراغ همستر می‌روند، همواره بد نیست. گاهی اوقات با خودش می‌گوید من که در تلگرام هستم، پس از همستر هم مقداری پول در بیاورم. گاهی اوقات هم از سر دلسوزی است؛ مشکلات مالی خانواده را درک کرده و می‌خواهد کمکی بکند.
با توجه به اینکه فناوری به سمتی می‌رود که خانواده گریز و حتی حاکمیت گریز می‌شود، من باید تمرکزم را روی تربیت کودکی با قدرت تشخیص بالا، خود کنترلی بالا، دارای تفکر انتقادی، دارای مهارت پرسشگری و… بگذارم. چرا که در عصر کنونی انسان و اطلاعات انسان سرمایه ارزشمندی است؛ نفت دوران ما، اطلاعات است.
خود ارزدیجیتال یک بازار مالی است و اگر فرد با تخصص وارد شود، اثرات بد ندارد. اما ارزدیجیتال همراه گیمیفیکیشن باعث ترشح بسیار زیاد دوپامین در مغز و اعتیاد می‌شود. این اعتیاد در همه جوانب زندگی بروز پیدا کرده و باعث می‌شود که کاربران به سرگرمی عادت کنند.

مباحث مطرح شده در این نشست نشان دهنده اهمیت روزافزون ارزهای دیجیتال و گیمیفیکیشن در زندگی جوانان و نوجوانان است. این موضوعات چالش‌های جدیدی را برای خانواده‌ها و جامعه به وجود آورده است که نیازمند توجه و بررسی بیشتر است.

لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=24121