افتتاحیه دورۀ تخصصی مربیگری سواد فضای مجازی برگزار شد.
دسته‌بندی:
تاریخ انتشار:
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=23512

مرکز تربیت رسانه‌ای باران با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و اداره کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش از میان نخبگان و برگزیدگان دوره‌های قبل، دورۀ تخصصی مربیگری سواد فضای مجازی را برگزار می‌کند.

مرکز تربیت رسانه‌ای باران با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و اداره کل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش از میان نخبگان و برگزیدگان دوره‌های قبل، دورۀ تخصصی مربیگری سواد فضای مجازی را برگزار می‌کند.

افتتاحیه این دوره در عصر بارانی روز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه با حضور جمع کثیری از نخبگان تعلیم و تربیت از تمامی استان‌های کشور برگزار شد.

در ابتدای این جلسه بعد از توضیحات مهندس غفاری در رابطه با جامعه‌ی نخبگانی هدف در این دوره، دکتر انصاری معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت فاوا و دبیرکارگروه شبکه ملی اطلاعات نکاتی را در رابطه با ضرورت برگزاری دوره‌هایی این چنینی بیان داشت.

معاون وزارت فاوا ضمن تبریک فرارسیدن روز معلم به همین مناسبت نقش معلمان در زمینه تبیین جایگاه شبکه ملی اطلاعات و فرهنگ سازی در این زمینه اشاره کرد.

دکتر انصاری گفت: در اولین هدف راهبردی از سند ملی معماری شبکه ملی اطلاعات که توسط شورای عالی فضای مجازی به وزارت ارتباطات در بخش فنی سفارش گذاری شده، به توسعۀ اخلاق محور و مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی شبکه ملی اطلاعات اشاره شده است. لذا ما به عنوان مجری شبکه ملی اطلاعات باید علاوه بر فراهم نمودن زیرساخت‌های فنی، همواره به معماری سخت افزاری و نرم افزاری این شبکه متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی توجه داشته باشیم. وی در ادامه اذعان داشت: این دوره که با حضور جمع نخبگانی فعالان عرصه تعلیم و تربیت در حال اجراست نقش مهمی در تبیین جایگاه معلمان و فرهیختگان در بیان اهمیت شبکه ملی اطلاعات و فرهنگ سازی استفاده از آن در میان آحاد مردم و خصوصا دانش آموزان و نسل جدید دارد.

در ادامه جلسه دکتر یزدانی مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش ضمن تبریک روز معلم گفت: معلم باید در نقش مرجعیت فرهنگی و علمی خود در جامعه قرار گیرد. معلمی می‌تواند دانش آموزان را در عرصه‌های مختلف رشد دهد که خود نیز در آن‌ها رشد یافته باشد. وی افزود: با وجود تاکید فراوان در اسناد بالادستی در طول حدود 12 سال گذشته بر تقویت دانش آموزان در حوزه‌های تفکر و حکمت اسلامی، آداب و مهارت‌های زندگی در حوزه خانواده و کار و فناوری، هنوز رشد لازم را در این زمینه نداشته‌ایم و نیازمند برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر برای تحقق این اهداف عالی هستیم. وی در ادامه گفت: در این دوره علاوه بر افزایش دانش و آگاهی معلمان در حوزه سواد فضای مجازی، به دنبال آموزش چگونگی توجه به رده‌بندی سنی در ارائه محتوا و نیز توجه به تسلسل و توالی آموزش سواد فضای مجازی از ابتدایی تا پایان متوسطه دوم خواهیم بود.

مهندس فیروزمند که از طراحان این دوره است در ادامه جلسه به چگونگی طراحی این دوره تخصصی و بخش‌های مختلف محتوایی آن پرداخت. وی افزود: به واسطه تحقیق و پژوهشی که در حوزه سواد رسانه‌ای و به طور خاص فضای مجازی در سال‌های گذشته تا کنون داشتیم، و همراهی جمعی از کارشناسان حوزه‌های فنی و مهندسی و نیز فرهنگی و تربیتی، با بررسی بروزترین تجربه‌های بین‌المللی آموزش سواد فضای مجازی به تولید این دوره آموزشی متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی کشورمان دست یافتیم. همچنین در ادامه گفت: این دوره مشتمل بر چهار بخش دانش شبکه (لایه زیر ساخت)، دانش زیست مجازی (لایه خدمات)، دانش اطلاعاتی (لایه محتوا) و دانش ارتباطی (لایه کاربر) در دوازده فصل طراحی شده است. سپس توضیحاتی در رابطه با هر یک از این دوازده فصل ارائه نمود.

در آخر مهندس غفاری از مدیران و طراحان این پروژه آموزشی گفت: این دوره به سفارش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری مجموعه‌ای از کارشناسان و صاحب نظران این حوزه با پژوهش تطبیقی چارچوب‌های آموزش سواد فضای مجازی در نقاط مختلف جهان و مساله‌یابی نیاز معلمان و کودک و نوجوان کشور عزیزمان طراحی گردیده است. وی افزود: روش آموزش ما در این دوره، روش یادگیری معکوس است، به نحوی که در آغاز هفته منابع آموزشی لازم به فراگیران دوره داده خواهد شد و تا پایان هفته لازم است درسنامه‌های متناسب با محتوای آن هفته توسط فراگیران ارائه ‌گردد. همچنین در طول هفته متناسب با موضوع ارائه شده، دو نشست تخصصی با حضور کارشناسان هر بخش برگزار می‌گردد و در نهایت درسنامه‌های استاندارد سازی شده هر فصل به عزیزان فراگیر ارائه خواهد شد. همچنین در آخر این نوید را داد که ان شاء الله همزمان با پایان این دوره تخصصی و آغاز تابستان، فراگیران دوره آماده برگزاری دوره‌های مختلف در دو رده ابتدایی و متوسطه اول در سطح کشور خواهند بود.

لینک کوتاه:
https://bmtc.ir/?p=23512